پایگاه اطلاع رسانی دوره های مهارتی سازمان بسیج مهندسین صنعتی :: تغذیه روزه داران − فرهنگ ایرانی اسلامی* قسمت چهارم
تغذیه روزه داران − فرهنگ ایرانی اسلامی* قسمت چهارم
بازدید: 0
تاريخ : 1394/03/28
توصیه های غذایی درماه مبارک رمضان
  1. غذای افطاری در یک وعده میل شود؛ مگر در شرایط خاص
  2. از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر  خودداری شود و روزه داران برای خوردن وعده سحر کمی زودتر از خواب برخیزند.
  3. در وعده سحر از آشامیدن آب زیاد باید پرهیز نمود زیرا موجب ایجاد نفخ و اختلال در هضم می شود. هنگام افطار نیز از آغاز کردن تغذیه با آب سرد، نوشابه و ... خودداری شود. به جای آن می توان از مقداری آب جوش، آب گرم و عسل یا شیر گرم استفاده کرد.
  4. مصرف بعضی از غذاها که در هنگام افطار متداول است، مثل آش رشته با روغن فراوان، پشمک، زولبیا و بامیه، کله پاچه و سیراب شیردان و ... مناسب نیست. به جای آن روزه داران با توجه به مزاج خود می توانند از آش ها و سوپ ها، حریره ها، مرباها و شیرینی جات طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، خرما و ... استفاده نمایند.
  5. معده خالی در زمان افطار تحمل غذای سنگین را ندارد بنابراین استفاده از غذاهای با هضم راحت در این وعده توصیه می شود.
  6. استفاده از غذاهای تند و پرادویه، شور و سرخ کرده، غذاهای آماده و بسته بندی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، قارچ، انواع فست فودها، یخ، چای پررنگ، قهوه و کاکائو، انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی در این ماه توصیه نمی شود. به جای آن روزه داران می توانند به تناسب مزاج خود از غذاها و شربت ها و آبمیوه های طبیعی استفاده نمایند.
  7. از پرخوری و روی هم خوری چه در وعده افطار و چه در وعده سحر پرهیز شود و نوشیدنی ها و میوه حداقل با 2-1 ساعت فاصله از غذا مصرف شوند.
منبع: برگرفته از کتاب روزه داری و تغذیه در سلامت و بیماری از دیدگاه طب ایرانی اسلامی/ نوشته دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر محمود خدادوست، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر مریم مقیمی




 
نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد: